MEDSt@rts: Med microfinance support system for start-ups

A new european project to facilitate access to finance for young Mediterranean entrepreneurs

“Med microfinance support system for start-ups” wants to support usually non-bankable actors - especially women and young people between 18 and 40 years old - overcome the traditional credit constraints to start or scale up their enterprise.

The project, in fact, will develop an innovative model to promote financial inclusion in the Mediterranean area, with the creation of a common transnational program inspired by ethical finance and social responsibility principles.

MEDSt@rts is financed with € 2.547.935,73 (90% of the total budget) by the ENI CBC Med Programme, an instrument of the European Union for cross-border cooperation in the Mediterranean basin for the period 2014-2020 and it involved five countries: Italy, Greece, Tunisia, Lebanon and Palestine.

Fondazione di Sardegna is the Lead Beneficiary and is also leading the project, whose duration is 30 months. The other partners are: SFIRS (Italy), Arab Italian Cooperation Chamber (Italy), Chamber of Achaia (Greece), Sfax Chamber of Commerce and Industry (Tunisia), LEADERS (Palestine) and Chamber of Commerce, Industry and Agriculture in Sidon and South Lebanon (Lebanon). Fondazione Collegio Europeo di Parma is associated partner.

Un nuovo progetto europeo per facilitare l’accesso al credito dei giovani imprenditori del Mediterraneo

“Med microfinance support system for start-ups” mira a supportare i soggetti considerati “non bancabili” – donne e giovani tra i 18 e i 40 anni, in particolare – a superare i più diffusi ostacoli nell’accesso al credito per l’avvio o il consolidamento della propria impresa.

Il progetto, infatti, svilupperà un modello innovativo per promuovere l’inclusione finanziaria nel Mediterraneo, attraverso la creazione di un programma comune e transnazionale di supporto ispirato ai principi della finanza etica e della responsabilità sociale.

MEDSt@rts è finanziato con 2.547.935,73 euro (90% del budget complessivo) dal Programma ENI CBC Med, strumento dell’Unione Europea per la cooperazione transfrontaliera nel bacino del Mediterraneo per il periodo 2014 -2020 e coinvolge cinque paesi: Italia, Grecia, Tunisia, Libano e Palestina.

Capofila del progetto, la cui durata è di 30 mesi, è la Fondazione di Sardegna. Gli altri partner sono: SFIRS SpA (Italia), Camera di Cooperazione Italo-Araba (Italia), Camera di Commercio di Achaia (Grecia), Camera di Commercio di Sfax (Tunisia), LEADERS (Palestina) e Camera di Commercio Sud del Libano (Libano). Associated partner è invece la Fondazione Collegio Europeo di Parma.

Staff

Laura Casta – Project Manager – medstarts@gmail.com